Co roku w okolicach września tysiące rodziców zastanawia się, jak pomóc dziecku przystosować się do przedszkola. Pierwsze dni w nowym miejscu mogą być trudne, szczególnie jeśli maluch dotychczas spędzał czas tylko z mamą lub tatą. Lęk separacyjny, niepewność wynikająca z nowego otoczenia, większej liczby dzieci i nieznanych jeszcze nauczycielek może być na tyle silny, że dziecko przez cały dzień będzie reagowało płaczem, a nawet może odmówić chodzenia do przedszkola. Dlatego też warto podjąć kroki, które pomogą złagodzić strach. Sprawdź, jak wspierać dziecko i zmniejszyć jego lęk przed przedszkolem.
Skorzystaj z zajęć adaptacyjnych w przedszkolu
Dla niektórych dzieci uczęszczanie do przedszkola może być stresującym przeżyciem. Dlatego też wiele placówek oferuje zajęcia adaptacyjne, które mają na celu złagodzenie niepokoju dziecka i ułatwienie mu przystosowania się do nowego środowiska.
Podczas zajęć adaptacyjnych dziecko wraz z rodzicem odwiedza przedszkole, poznaje nowych opiekunów i zabawki. W pierwszych dniach dochodzi też do wspólnego spotkania dziecka z przyszłymi kolegami i koleżankami. Ten etap trwa zwykle godzinę lub dwie dziennie przez tydzień. W kolejnym tygodniu rodzice pozostawiają dziecko na kilka godzin w placówce, ale wciąż odbierają je wcześniej niż w czasie normalnych zajęć.
Dzięki powolnemu wchodzeniu w rolę przedszkolaka dziecko ma czas na oswojenie się z sytuacją i poznanie kolegów oraz koleżanek. Zajęcia adaptacyjne są zatem świetnym sposobem na zachęcenie dziecka do chodzenia do przedszkola i ułatwienie mu przystosowanie się do nowego otoczenia.
Jak zachęcić dziecko do chodzenia do przedszkola?
Jeśli dziecko nie chce iść do przedszkola, warto wprowadzić kilka sprawdzonych zasad i sposobów, nawet jeśli placówka nie organizuje zajęć adaptacyjnych.
Po pierwsze, należy być konsekwentnym wobec zachowania dziecka i nie ulegać jego oporom. Poranki potrafią być trudne, ale trzeba przygotować pociechę do wyjścia: ubrać, zjeść śniadanie, umyć zęby i wyruszyć w drogę. Im mniej czasu maluch ma na myślenie o rozstaniu, tym mniejsza szansa, że zacznie płakać i prosić o pozostanie w domu.
Pożegnanie w szatni powinno być krótkie, a po dokładnie określonej porze rodzic powinien odebrać dziecko ze szkoły. Podczas rozstania można dać mu ulubioną zabawkę, która zostanie pod opieką „nowej cioci”, co może wpłynąć na poczucie bezpieczeństwa i dobre samopoczucie dziecka.
Po odebraniu malucha warto zainteresować się jego dniem. Podpytaj się, co robił, z kim się bawił, czy był na placu zabaw lub spacerze. W ten sposób można uświadomić mu, że przedszkole to fajna zabawa, której nie trzeba się obawiać.
W przypadku, w którym powodem niechęci do przedszkola jest niepokój związany z przebywaniem w nowym miejscu, warto wspólnie z maluchem przygotować wyprawkę. Przygotowanie plecaka lub teczki zawierającej przedmioty kojarzące się z domem, może mu pomóc poczuć się pewniej w zupełnie obcym otoczeniu.
Czego nie robić, jeśli dziecko nie chce chodzić do przedszkola?
Nie należy krytykować malucha ani mówić, że jest beksą. Porównywanie go z innymi dziećmi również nie jest odpowiednie. Nie należy wyśmiewać i szydzić, ani mówić, że reszta grupy śmieje się z jego zachowania, gdy dziecko płacze.
Ważne jest także dotrzymywanie obietnic, np. dotyczących godziny odbioru pociechy po obiedzie czy podwieczorku. Jeśli to Ty odbierasz dziecko z przedszkola, nie należy wysyłać po nie dziadków czy cioci lub wujka bez uprzedzenia.